9. festivalski dan

BB/19. Pet kraljev: K popisu hipnih vtisov

15. junij 2025

Tibor Hrs Pandur
Pet kraljev: K psihopatologiji neke monarhije
SLG Celje

r. Livija Pandur

10. 6. 2025

 

Zmeraj povsod na tem zemeljskem prizorišču ena in ista drama

Oder je en velik peskovnik, morje belega sipkega peska, ki utiša korake, od katerega se v oblakih dvigujejo drobni delci, ki se vrtinčijo v snopu reflektorja.

 

Beli napisi se vrtijo na črni podlagi:

R II, H IV., H V., H VI., E IV., R III., H VII.

in njihove ženske,

ki jih je zgodovina (ali pa Shakespeare) črtala. Ki so bile mladoletne, ki so umirale med porodom, ki so bile politično poročene, ki so bile označene za nore, ki so bile neslišane.

 

RIHARD II. ALI BLODNJE O VELIČINI

Na pesku stoji deset lesenih stolov, navadnih, nezaznamovanih, takšnih, na katerih sedijo sleherniki. Nad njimi se dviguje kovinska struktura, ki je prestol. Ki omogoča pogled od zgoraj, kot reševalec iz vode ali pa stražar v zaporu. Po katerem se lahko pleza po letvicah više in više nad druge ljudi in s katerega se lahko strmoglavi.

Pesek pada tudi s stropa, usuva se po kraljevi glavi, vedno več ga je.

Kralj je blazen.

 

HENRIK IV. ALI PARANOJA

Zadaj je hladna železna stena, ki se dviga visoko, zaradi katere ljudje izgledajo drobni, nemočni. Stena, ki služi kot projekcijsko platno za podobe iz neke vojne, ne iste vojne, ki so jo bili ti kralji, ampak vojna je vojna. Vojna je vedno ista. Ena in ista drama.

Ko zboli kralj, nikdar ne zboli sam.

 

HENRIK V. ALI NACIONALIZEM

Na prizorišče padejo bele žogice in se razkropijo. V enem samem velikopoteznem hipu. Bele žogice v umazanobelem pesku. Razkropljene so, kakor figure v zrežirani vojni.

Napeto zvočno podlago zamenja harmonika. Absurd pijanskega veseljačenja, medtem ko ljudje umirajo na bojnem polju.

Vojna ni samo zločinska, ampak tudi zločinotvorna.

 

HENRIK VI. ALI KATATONIJA

Ženske, ki stopajo v ospredje. Ki si vzamejo besedo. Čeprav so v Shakespearovih zgodovinskih dramah v manjšini. V skupnem izkupičku 39 žensk na 338 moških. Kadar se jih ne črta.

Kralj, ki je otopel, in kraljica, pri kateri se Shakespeare odmika od zgodovinskih virov. In vojna.

»God save the queen!«

Ni brezskrbnemu pastirju tisočkrat lepše kot kralju?

 

EDVARD IV. ALI HEDONIZEM

Kralj, ki ga skorajda ni.

 

RIHARD III. ALI GENOCID

Rihardova vojna je vojna proti ženskam.

 

Prizorišče se spremeni. Zavese iz prozorne plastike, ki se spremenijo v tančico, in zdravniška halja. Nora ženska, ki kristomorfno obvisi na prestolu.

 

In vedno večja jeza, ki prodre na plano kot besedilo Sinéad O’Connor »You may not treat me like you do. I'm not no animal in the zoo.«

 

Jaz sem metazgodovinski učni komad.

 

HENRIK VII. ALI EKONOMIJA

Namesto vojne razvratna zabava.

 

Ekonomska nadvlada je trajnejša od teritorialne.

 

*Zgornji tekst je poskus rekonstrukcije vtisov med predstavo, podob, ki so najbolj zarezale, na podlagi sprotnih zapiskov iz Mančine beležke.

 

coffee count of the day – 9. dan: 6