Jubilejno Borštnikovo srečanje je tik pred vrati

23. maj 2025

»Častitljiva okrogla obletnica pomeni veliko več kot zgolj festivalski jubilej. Je časovna os slovenskega gledališča, stalni prostor srečevanj, ustvarjalnih vrhuncev, neštetih trenutkov odrskega čudeža in premišljevanja o tem, kaj slovensko gledališče je, kaj zmore in kam (naj) gre.«

Aleš Novak, umetniški direktor festivala

Danes je v SNG Maribor potekala novinarska konferenca, na kateri je umetniški direktor festivala Aleš Novak podrobneje predstavil program jubilejnega 60. Festivala Borštnikovo srečanje in se ob obletnici ozrl v preteklost: »V 60-letnem obdobju se je zvrstilo na stotine predstav, generacije umetnic in umetnikov so stopile na Borštnikov oder, kritiki so presojali, žirije so nagrajevale, občinstvo je aplavdiralo – in ostajalo. Festival je zorel skupaj s slovenskim gledališčem, preživel prelome države, sistema, tehnologije in občinstva. Sčasoma se je razvil v osrednjo platformo slovenske gledališke ustvarjalnosti, hkrati pa se je z jasno programsko vizijo, s strokovnim pristopom in z mednarodnim odpiranjem uveljavil tudi kot festival regionalnega in evropskega pomena.«

 

Borštnikovo srečanje bo v Mariboru potekalo med 2. in 15. junijem, programsko jedro festivala predstavlja dvanajst zelo različnih, a vselej vrhunskih slovenskih uprizoritev, ki jih je izbrala selektorica Ajda Rooss in se bodo potegovale za festivalske nagrade. O izbranih uprizoritvah je selektorica v utemeljitvi zapisala: »Uprizoritve sodobnega slovenskega gledališča tudi v letu 2024 ostajajo močna in pronicljiva refleksija perečih družbenih in eksistencialnih vprašanj. Vendar se v prizadevanju za relevantnost pogosto ujamejo v pasti zgolj analitičnih, konceptualnih ali provokativnih pristopov. Nagovorile so me predvsem umetniško celovite predstave, ki presegajo zgolj estetski užitek ali intelektualno intrigantnost ter univerzalna človeška vprašanja raziskujejo skozi najgloblje plasti intuitivnih, asociativnih in duhovnih izkušenj. Gre za predstave, ki si drznejo poseči v presežno in arhetipsko, kjer se moč gledališča razkrije v trenutkih, ko odrski svet postane ogledalo naše lastne duše. Takrat subtilni detajli odpirajo vrata univerzalnih resnic, trenutek se zlije z večnostjo, materialno s skrivnostnim, profano s sakralnim, življenje s smrtjo – in v teh trenutkih gledališče preseže meje racionalnega ter se dotakne nečesa globljega, bistvenega.«

 

Tekmovalni program zaokrožuje izbor slovenskih in tujih uprizoritev v spremljevalnem programu, ki ga je zasnoval umetniški direktor Aleš Novak.

Spremljevalni program – slovenske uprizoritve:
Vse se je nadaljevalo z zmrznjenimi jastogi, Varja Hrvatin & Center kulture Španski borci,
Küšni me, Emanat & Plesni teater Ljubljana,
Samo še enkrat gremo spat, Mini teater & Javni sklad Republike Slovenije za kulturne dejavnosti,
Slovenija šteje, Slovensko mladinsko gledališče,
Tam, v vrtu, Zavod NEST,
Še neznano: Edicija nirvana, NAGIB, MKC Maribor, Zavod Emanat, Fundacija Sonda / GT22,
Transport: Tovor, Lutkovno gledališče Maribor,
Transport: Odhod, Lutkovno gledališče Ljubljana,
Zdej loh spokam, zdej loh grem, Zavod Sploh,
Proces {I}, Anton Podbevšek Teater Novo Mesto
Slovenska transverzala, Via Negativa, Moment Maribor, Zavod Odprti predali Kranj.

 

Slavnostna otvoritev festivala bo v petek, 6. junija, ob 20. uri s predstavo Lapis Lazuli. Njen avtor Evripides Laskaridis je eden najizvirnejših in najbolj samosvojih sodobnih gledaliških ustvarjalcev, napovedujemo  gledališko izkušnjo, ki presega znano ter vstopa v področje ritualnega, alkimističnega in vznemirljivo grotesknega.

V goste prihaja še nekaj odmevnih mednarodnih uprizoritev z evropskih gledaliških odrov in festivalov. Po lanskoletnem gostovanju s predstavo Angel zgodovine se v Maribor vrača mednarodno uveljavljena italijanska gledališka skupina Sotterraneo – tokrat z novo uprizoritvijo Zdravilni ogenj (Il fuoco era la cura), navdahnjeno z distopičnim romanom Raya Bradburyja Fahrenheit 451, ki bo na sporedu v ponedeljek, 2. junija 2025.

Gostimo tudi tri vrhunske uprizoritve dveh pomembnih hrvaških gledališč – Hrvaškega narodnega gledališča iz Zagreba in Istrskega narodnega gledališča iz Pulja. Predstave Dolgega dneva potovanje v noč, Človeški glas in Sorry bodo občinstvo nagovorile z izjemnim razponom uprizoritvenih pristopov – od intimne monodrame preko ameriške dramske klasike do sodobnega avtorskega projekta z močnim dokumentarnim nabojem.

Tik pred koncem festivala pa bo na Židovskem trgu na ogled še plesno-zvočna uprizoritev Canicular koreografke in izvajalke Rebecce Journo, razpeta med ugodjem, brezdeljem in neznosno vročino.

 

Program uprizoritev bodo tudi letos dopolnjevali strokovni dogodki, pogovori o predstavah, predstavitve strokovne literature, razstave in okrogle mize. Študentsko gledališče bo ponudilo izbor štirih študentskih produkcij, pregledno razstavo izbranih del študentov UL AGRFT pri kostumografskih predmetih, performativni dan in tridnevno delavnico umetniškega kolektiva Čto Delat. Festivalsko dogajanje bodo spremljale študentke dramaturgije, ki bodo pod mentorstvom Petre Vidali pripravljale Borštnikov blog, ki bo objavljan na festivalski spletni strani.

 

Festival Borštnikovo srečanje je od konca aprila 2025 član Evropskega združenja festivalov (EFA), ki trenutno povezuje več kot 100 festivalov in festivalskih združenj iz 40 držav. Ob vključitvi v mednarodno mrežo je umetniški direktor Aleš Novak povedal: »Festival Borštnikovo srečanje bo v prihodnje krepil povezave in sodelovanja v mednarodnem prostoru, tudi s ciljem promocije in uveljavitve slovenske gledališke ustvarjalnosti v Evropi. Sodelovanje v EFA je hkrati tudi priložnost za izmenjavo izkušenj, krepitev naše mednarodne pozicije in nova sodelovanja.«

Aleš Novak, umetniški direktor FBS
Foto: aleš novak, umetniški direktor fbs
Nataša Barbara Gračner, prejemnica Borštnikovega prstana in Aleš Novak, umetniški direktor FBS
Nataša Barbara Gračner, prejemnica Borštnikovega prstana in Aleš Novak, umetniški direktor FBS
Nataša Barbara Gračner, prejemnica Borštnikovega prstana 2025
Foto: nataša barbara gračner
Aleš Novak, umetniški direktor FBS
Foto: aleš novak, umetniški direktor fbs
Nataša Barbara Gračner, prejemnica Borštnikovega prstana in Aleš Novak, umetniški direktor FBS
Nataša Barbara Gračner, prejemnica Borštnikovega prstana in Aleš Novak, umetniški direktor FBS